Kiinnostaako, miten yrityksen strategian visualisointi tehdään piirtäen? Strategian visualisoinnilla on Suomessa lyhyt ja tymäkkä historia: KONEen strategia.
Tjänster
Strategiska illustrationer
Jag gör illustrationer i seriebildsstil, pedagogiska illustrationer och mindmapsliknande summeringar, one-pagers. Mina illustrationer används t.ex. i marknadsföring, i presentationerna, broschyrer och inom strategikommunikation – alltså alltid då man vill att folk förstår ditt meddelande.
Handtecknad infografik bär ett starkt budskap: mina illustrationer gör folk att stanna till och kolla bilden närmare. Därför har kunderna gjort tapet och mässoväggar utav mina verk. Många har printat ut strategibilderna och lagt dem på väggarna på kontoret. På så sätt kan alla se företagets mål. Ibland används mina bilder som infopresentationer i lobbyn. En bra strategiillustration delas gärna ut på sociala medier också.
Varför visuell strategi?
Jag har illustrerat över 150 strategier (japp, så många) för olika finska företag och jag har märkt att det vanligen finns ett par orsak till varför man vill ha en strategibild:
- man vill prata om företagets strategi på ett lättare sätt än med en traditionell och tråkig Powerpoint-presentation
- man vill göra sitt företags strategi lättare att förstå med hjälp av visuella metaforer
- man vill att huvudmeddelandet är alltid detsamma även om talarna inom företaget varierar
Ganska ofta beskrivs strategin som en resa till någonstans. Och sedan händer det saker och ting under resan. Hurdan resa gör ert företag? Det är viktigt att man inte använder för komplicerat språk i strategibilden. Ska vi undvika klyschor och företagsjargong tillsammans, eller hur?

Enkelt med illustrationer
Tecknaren kan hoppa in med strategiprocessen vid olika skeden. Behöver ni kanske någon i början av processen eller lite hjälp då ni berättar om er strategi till hela världen? En graphic rekorder hjälper till vid dessa tillfällen.
Om jag däremot jobbar med er strategi på distans, behöver jag något material som jag kan jobba med. Slutresultatet blir ofta en one-pager som berättar det viktigaste.
Så här går det:
- Kunden skickar in materialet. Ganska ofta är det fråga om en Powerpoint-presentation och sedan är det min tur att skapa någonting intressant utav den. Kunderna skickar också ibland videoklipp eller vi kan också ha ett Skype-/Zoom-möte för att börja med illustrationen. Allt går.
- Efter att du har skickat materialet kan vi skajpa elle zooma om det behövs. Om materialet är lätt att förstå, behövs kanske inget möte alls. Hurra!
- Sedan tecknar jag. (Jag försöker uppskatta tidtabellerna så gott det går och ibland lyckas jag med det. )
- Du får se första versionen inom 2-3 veckor.
- Kunden kommenterar första versionen via e-post eller så kan vi ha ett Skype-/Zoom-möte till.
- Vi. Gör. Det. Färdigt.
Priset innehåller möjligheten att kommentera ett par gånger under arbetets lopp. Slutgiltiga versionerna skickar jag till kunden som jpg- och pdf-filer. Jag skapar också en animerad Powerpoint där den stora bilden formas en bit åt gången. Då är det lättare att berätta om er strategi för andra.
Och vad kostar allt det här? Priset för en one-pager-strategi på distans börjar från 3700 e (+ moms) - för bolag och större företag. Fråga gärna mera info - Linda hjälper till. När du skickar en offertförfrågan är det bra om du tänker på tidtabellen och de språkversioner som ni behöver. Tack!
Enkelt med illustrationer
Jag har en bakgrund som språklärare och under hela min karriär som lärare använde jag teckningar som hjälp - förstås. I mina bilder kombinerar jag humor och pedagogik, innehåll och enkelhet. Eftersom jag var lärare på många olika branscher vid en högskola i nästan tio år kan jag snabbt hoppa in i olika branscher och ta upp det som är det viktiga.
Min ritningsstil har utvecklat sig genom att teckna t.ex. seriebilder i min serieblogg. Mera exempel på det jag gör hittar du på min blogg, http://redanredan.fi/blog. Ha det så bra!
Redanredan Oy:n strategia eli mikä mua ajaa etehenpäin?
En ole strategiahommien suutari vaan pikemminkin nauhojen nyörittäjä tai kenkienkiillottaja. Laskin, että viimeisten kolmen neljän vuoden aikana olen tehnyt yli 90 strategiavisualisointia suomalaisille yrityksille ja koulutustahoille joko tilauskuvituksina materiaaliin pohjautuen tai livekuvituksena paikan päällä.
Kuvittaminen yritykselle, jolla on oma vahva visuaalinen ilmeensä: case Marimekko
Case Marimekko Sellaistakin yrittäjänarjessani tapahtuu, että Marimekolta soitetaan ja tiedustellaan mahdollisuutta piirrosvideoon. Näin kuitenkin kävi, sillä piirtelijäkollega oli mennyt suosittelemaan heille tekemisiäni.