Perjantai, 22.6.2018

Kuvittaminen yritykselle, jolla on oma vahva visuaalinen ilmeensä: case Marimekko

Case Marimekko

Sellaistakin yrittäjänarjessani tapahtuu, että Marimekolta soitetaan ja tiedustellaan mahdollisuutta piirrosvideoon. Näin kuitenkin kävi, sillä piirtelijäkollega oli mennyt suosittelemaan heille tekemisiäni. (Kiitos.)

Ensimmäinen reaktioni: ”Iik, ihanaa, Marimekko!”
Heti perään toinen reaktio: ”Argh, enosaa, enosaa, enosaa!”

Mutta niin vain lähdettiin kokeilemaan.

Pelkoreaktio johtui tietenkin asiakasyrityksen omasta vahvasta visuaalisesta ilmeestä ja brändistä: miten ikinä osaisin tuottaa tarpeeksi laadukasta sisältöä yritykselle, joka on THE Marimekko? Muutenhan piirrosvideoiden tekeminen on tuttua, sillä niitähän tässä olen viime vuodet livekuvituksen ohella vääntänyt – viimekin vuonna päästäni ja kätösistäni pingahti melkein 40 piirrosvideota! Teen tätä nykyä videoihin kuvitusten lisäksi itse usein myös käsikirjoitukset, mutta editoinnin ja animoinnin sekä äänityöt jätän suosiolla sen osaamisalueen ammattilaisille.

Marimekon tapauksessa kyse oli sisäiseen käyttöön tarkoitetusta strategiavideosta, jonka avulla haluttiin varmistaa pääviestin välittyminen samanlaisena yhtiön eri puolilla maailmaa sijaitseville tiimeille. Videon haluttiin myös ilmentävän Mari-henkeä.

Tyylin mukaan

Koska oma piirrostyylini on varsin karikatyyrinen, tiesin, että nyt pitää koettaa jotain uutta. Onneksi sain asiakkaan omalta tiimiltä ja graafikolta tukea ja vinkkejä, sekä ihan jo heti ensimmäisellä tapaamiskerralla hyvät suuntaviivat, minkälaista tyyliä haluttiin. Piirsin aivan ensimmäiseksi päähahmon, jota viilattiin tyyliin sopivaksi, ennen kuin lähdin piirtämään koko tarinaa kirjoittamani käsikirjoituksen pohjalta.

Kun teen piirrosvideoita, videoin kuvitukset vasta, kun asiakas on hyväksynyt kuvakäsikirjoituksen kokonaisuudessaan. Still-kuvituksiin ja käsikirjoituksiin on nimittäin helpompaa ja joustavampaa tehdä muutoksia kuin videoituihin kuviin ja spiikkitallenteeseen. Niinpä tässäkin tapauksessa viilattiin ensin kuvakäsikirjoitus yhteistyöllä siihen malliin, että saatoin lähteä videoimaan. Editointivaiheessa tulee enää harvoin muutostoiveita, koska isoimmat elementit (käsikirjoitus ja kuvitus) on hyväksytty.

Hyvä tuli

Niin että tehtiin sitten piirrosvideo. Ja siitä tuli hyvä ja saamani palautteen mukaan Marimekon näköinen. Visuaalisen ilmeen lisäksi erityistä tässä tapauksessa oli asiakasyrityksen oma panostus ja heittäytyminen: toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko spiikkasi itse videon – ja tekikin hyvää työtä siinä.

Lopputulos oli asiakkaankin mielestä toimiva. Yhteyshenkilöni Riika Wikberg, Marimekon liiketoiminnan kehityksestä vastaava johtaja, sanoi: ”Kanssasi oli ilo työskennellä ja olimme erittäin tyytyväisiä sekä kuvalliseen että verbaaliseen kiteytystyöhösi. Video saavutti sille asetetut tavoitteet ja onnistui viestimään strategiamme kulmakivet selkeästi ja innostavasti. Uudenlainen toteutustapa sai organisaatiolta paljon kiitosta.” Erityiskiitos Riikalle positiivisesta tsemppihengestä!

Case Marimekko oli siis antoisa piirrosvideoprosessi, jossa tämmöinen vanha hurttakin saattoi oppia muutaman uuden tempun. Kiitokset!

 

 

Kirjoittaja

Linda Saukko-Rauta

Livekuvittaja ja yrittäjä

Vapaapäivien pilapiirtäjä ja sushirajan takana elelevä keski-ikäinen perheenäiti sekä sudeettipohjalainen, joka ei todellakaan rieku missään pilakuva- tai sarjisskenessä.

Siirry takaisin sivun alkuun