Keskiviikko, 28.8.2024

Miksi kuvitettu strategia auttaa yritystä?

Kuvitettu strategia on tehokas ja napakka tapa tehdä yrityksen pidemmän aikavälin suunnitelmista ymmärrettävämpiä. Strategioiden ydinviesti hautautuu usein Powerpoint-esitysten uimaratoihin, mutta kuvittamalla koko iso kuva saadaan ydinviestikin nostettua framille – yleensä siihen kuvan keskelle tai oikeaan laitaan, ikään kuin tavoitteeksi. Visualisoidulla strategialla on voimaa.

Väännänpä hieman rautalankaa.

Yrityksessänne on tehty strategiatyötä jo pitkään. Erilaiset ryhmät ovat hautoneet ensin päämääriä ja sitten keinoja, jotta uljas strategialintu (siis yritys ja sen menestys) saadaan lentoon. Harmi vain, että usein strategiahautomon lämpölamppu hajauttaa valoa ja erilaisia yksityiskohtaisia tavoitteita ja pystyvyyksiä onkin yhtäkkiä toteutettavana kymmenittäin. Tai useampia. Liikaa. Mistä tietää, mikä tai mitkä ovat niitä tärkeimpiä? Kuvitettu strategia saa ydinviestin erottumaan muista.

Konsulttikäki ja kultamuna – kuvitettu strategia näyttää ydinviestin

Mahdollisesti olette ottaneet yrityksenne kotipesään konsulttikäen. Se käy ja kukkuu, mutta saattaa käydessään munia ihan omia munia ja ohittaa yrityksen omat strategiapohdinnat kokonaan. Voi kääk! Mikä tästä kaikesta on strategiajargonimunakokkelia ja mikä on se uljas kultamuna, se erottava tekijä, joka tahdotaan kiillottaa ja laittaa kaikkien nähtäväksi?

Ja sitten on tietysti vielä strategiaan sitoutuminen. Ovatko teidän yrityksenne työntekijät edes samassa puussa yrityksen johdon ja heidän strategia-ajatustensa kanssa? Oksasta puhumattakaan?

Kuvitettu strategia saa tyypit samalle oksalle.

Strategianhaudonnan avainkysymykset

Avainkysymykset ovat siis:

  • Miten saada strategian ydinviesti näkyville?
  • Mitkä ovat ne tärkeimmät asiat, joita strategiaan pitäisi saada näkyville?
  • Mikä on se erottava tekijä, joka erottaa teidän yrityksenne muista?
  • Miten saada koko yrityksen väki sitoutumaan strategiaan?

Kuvitettu strategia näyttää suunnan

Kuvitettu strategia on yhdenlainen vastaus näihin kaikkiin kysymyksiin. Kuvitettu strategia ja visualisoidut tavoitteet selkeyttävät ja auttavat keskittymään olennaiseen. Tässä ollaan, tuonne mennään ja näin kun tehdään, saavutetaan tämä. Kaikki tietävät, mikä on kuvan juoni, jos kuva vain on tarpeeksi yksinkertainen ja selkeä.

Strategiavisualisoinnin elementit kuten janat, polut, rykelmät, viivat ja pallurat sekä erilaiset symbolit auttavat puolestaan hahmottamaan strategian eri osa-alueiden välisiä yhteyksiä.  Asiakkaan tyytyväisyys liittyy vahvasti tarjottuihin palveluihin, kun taas yrityksen työnantajabrändi liittyy vahvasti työntekijän hyvinvointiin. Näkeehän sen, kun piirrettiin viiva siihen välille. Noin!

Kun kuvassa on mukana koukkuja ja jippoja, jotka tekevät siitä juuri teidän joukkiollenne sopivan kuvan, voi sisältöön samaistua. Yksityiskohdat houkuttavat katsomaan tarkemmin. Herää tunteita, aivojen hauskuusosasto aktivoituu, syntyy muisto ja kuvitetun strategian tarkastelija tuntee… hmm… olisikohan tuo tunne osallisuutta? Vaikkapa. Ehkäpä.

Valmiin strategiakuvan hyödyntäminen

Mitäs sitten, kun kuvitettu strategia on valmis? Hautautuuko se toimitusjohtajan kalvosetin osaksi – eikä sitten muuta? Toivottavasti ei. Asiakkaani ovat hyödyntäneet kuvitettuja strategioita monella tapaa. On tehty tapettia kahvihuoneen seinälle ja tarrapintoja avokonttoriseinäkkeisiin. On syöty täytekakkua, johon on teetetty strategiakuvasta päällinen. Messuseinäkkeet ja muut isot seinäpinnat on vuorattu strategiakuvilla ja useissa yrityksissä teetetään hiirimattoja strategiakuvasta. Ja tietenkin strategiakuvituksia näkyy nettisivuilla sekä sijoittajaviestinnässä. Keski-Suomen hyvinvointialueella tehtiin strategiaväritystä ja -elementtejä hyödyntäen villasukat, työntekijät ottivat siis strategiaa omaksi. Lienee siis hyvä laittaa strategiakuvitus näkymään arjessa.

Yleisesti ottaen kuitenkin kuvitettu strategia on kuva, jossa näkyy ihmisen kädenjälki. Rosoinen viiva, sarjakuvamainen tyyli ja rahtunen huumoria ovat omia tunnusmerkkejäni, joita ujutan mukaan omiin strategiakuviini. Näin kuvasta ja toivottavasti myös asiasta tulee helposti lähestyttävä. Ei ole haitaksi viestin välittymisessä se, eihän?

Kirjoittaja

Linda Saukko-Rauta

Livekuvittaja ja yrittäjä

Vapaapäivien pilapiirtäjä ja sushirajan takana elelevä keski-ikäinen perheenäiti sekä sudeettipohjalainen, joka ei todellakaan rieku missään pilakuva- tai sarjisskenessä.

Siirry takaisin sivun alkuun