Torstai, 3.11.2022

Eri tapoja tehdä strategiavisualisointi

Yksi, iso kuva strategiasta viestimiseen on kätevä – sillä edellytyksellä, että kuva on sen verran hyvä, että sille on käyttöä. Miten hyvän strategiapiirroksen voi saada aikaan? Tässä muutama eri Redanredan-työtapa strategian visualisoimiseksi:

Livekuvitus

Livekuvittaessa kuuntelen, mietin ja tiivistän viestin piirtämällä kuviksi. Piirrosprosessia voi näyttää reaaliaikaisesti työpajan osallistujille tai muulle yleisöjoukolle tykin avulla. Olen siis digiajan piirturi.

Toteutus: Rynnistän iPadeineni paikan päälle (tai kuuntelen kärpäsenä katossa etänä) ja kuvitus on päivässä valmis.

Plussat ja miinukset: nopsa toteutus, heti valmista, mutta toisaalta työnjälki voi olla ei-niin-siloiteltua. (Sekin voi olla hyvä juttu, månne tro.) Hyvää on myös se, että kuvaan saa kirjattua mukaan läsnäolijoiden ja pajailijoiden tuntemuksia, mielipiteitä ja ääntä!

Edutufura-kuvituksen pohja tehtiin livekuvittamalla: asiakkaan edustajat puhuivat asian läpi ja minä piirsin viestiä kuvaksi.

Piirrosvideo

Jos strategiasta pitää viestiä napakasti isolle, hajallaan olevalle joukolle, voi piirrosvideo olla avuksi. Sopii myös ulkoiseen viestintään.

Toteutus: Esim. sähköisen aloituspalaverin kautta käsikirjoitukseen, jonka kautta kuvituksiin ja editointiin. Kommentointi joka käänteessä.

Plussat ja miinukset: Piirrosvideo on näyttävä keino strategiasta viestimiseen. Isompitöinen projekti, joka vaatii asiakkaaltakin aktiivista kommentointia ja sisällöntuottamista. Kieliversio-tekstitys-kuvasuhde-rumba saattaa lisätä kulunkeja. Toisaalta viesti välittyy sitten joka kerta samanlaisena. Käsikirjoitustekstissä piilee jargon- ja tylsyysvaara, mutta rohkeudella siitä selviää!

Strategia yhtenä kuvana eli strategia-one-pager

Yksi tiivistävä kuvitus, joka kertoo kaiken olennaisen suunnasta, tavoitteista ja keinoista päästä sinne. One-pager eli “pläjäys” palvelee monella tavalla. Yhden kuvan tueksi voidaan piirtää myös muutama tukikuva esim. arvoista tai konkreettisista tavoitteista.

Toteutus: Asiakas toimittaa minulle materiaalia, jonka pohjalta pidämme tarvittaessa lyhyen palaverin esim. zoomitse. Sitten piirrän. Zap.

Plussat ja miinukset: Todella joustava ja monikäyttöinen tapa viestiä strategiasta. Tarvittaessa nopea keino saada visualisointi ilmoille. Helposti muunneltavissa ja asiakkaan oma värimaailma on helppo ottaa kuvaan mukaan. Sen, joka kuvaa käyttää ja kuvan avulla puhuu, täytyy tuntea asiansa, mutta se ei liene miinus lainkaan, eikös vain?

Marimekon Sustainability Journey -kuvitus vuodelta 2020

Strategiasarjakuva

Esim. yksi tai kaksi A3-sivua tarinallista sarjakuvaa kertoo strategian viestin samaistuttavasti. Huumori sallittua, eikö?

Toteutus: Asiakkaan materiaaliin pohjautuen metsästämme yhdessä sarjiksen tyylilajin.

Plussat ja miinukset: Sarjistyylejä on monenlaisia, kohtaavatko odotukset? Projekti voi kommenttikierroksineen viedä reippaasti enemmän aikaa kuin yksittäinen one-pager. Hahmoihin on syytä kiinnittää huomiota, että homma toimii. Karikatyyri yrityksen toimarista ei toimi näissä jutuissa.

Yleisin on strategia-one-pager

Minulta tilataan eniten yhden sivun ”pläjäyksiä”, one-pagereitä tai one-slidereitä, kuten asiakkaani strategiakuvia tapaavat nimittää. Niitä olen vuosien varrella sorvaillut yli 160 kpl suomalaisille, ruotsalaisille ja norjalaisille yrityksille. Pyrin lähtökohtaisesti tietenkin aina tekemään uniikin kuvan, mutta teen strategiavisualisoinnit omalla tyylillä. Diiliä ei syntynyt sen firman kanssa, jonka viestintäosasto velvoitti käyttämään heidän omia vektorihahmojaan – ne ovat toiset firmat, jotka semmoisia visualisointeja tekevät.

Huumori strategiakuvassa

Kun asiakkaani ottavat yhteyttä minuun, he tietävät jo, mitä ovat ostamassa. He tuntevat piirrostyylini ja toivovat usein kuvilta jonkinlaista hauskuutta tai huumoria, väriä nyt ainakin. Oma erityistaitoni onkin käyttää kuvissa huumoria. Tykkään livetilanteista, joissa saan livekuvittamalla kiinni firman sisäpiirivitseistä tai kipukohdista (joita sitten piirtämällä puoskaroin). Toisaalta tykkään erityisesti myös yhden kuvan strategiavisualisoinneista: pidän nopeista projekteista ja kun saan tämmöisen maaliin, on sallittua hieman hihkaista: ”Jee!”

Etelä-Pohjanmaan matkailustrategia: väriä ja iloa!

Parhaillaan työpöydälläni on viisi strategiaprojektia, tarjouksia vetämässä toinen mokoma. Näistä muutama on jo lähes valmis, lopullisia kommentteja odotellaan. Muutamasta on muistiinpanot tehtyinä, mutta ensimmäinen virallinen versio on päässäni ja työlistallani muhimassa. Ilahduttavan moni projekteista on palaavia asiakkaita, joiden edellinen strategiakuva piirrettiin jokunen vuosi sitten. Ovat olleet tyytyväisiä ja nyt haluavat kuvalle jatkoa.

Tiedän, mitä teen marraskuussa.

Kirjoitteli
Linda, strategiakuvittaja ja livekuvittaja
Yrittäjä, Redanredan Oy

Kirjoittaja

Linda Saukko-Rauta

Livekuvittaja ja yrittäjä

Vapaapäivien pilapiirtäjä ja sushirajan takana elelevä keski-ikäinen perheenäiti sekä sudeettipohjalainen, joka ei todellakaan rieku missään pilakuva- tai sarjisskenessä.

Siirry takaisin sivun alkuun