Vaikka nykyään olen täysipäiväisesti… hmm, no, visuaalinen sisällöntuottaja ja kuvittaja – piirrosvideoiden, strategisten kuvitusten ja livekuvitusten tekijä – en ole lakannut olemasta opettaja. Mihinkäs opettajuus ihmisestä lähtisi.
Opettajuus näkyy kuvitusteni takana
Kuvitustyössäni käytän hyvin samankaltaista lähestymistapaa kuin aiemmin luokkahuoneessa. Väännän rautalankaa, mutta nyt visuaalisesti. Kuvitukseni auttavat ihmisiä hahmottamaan abstrakteja, vaikeasti lähestyttäviä asioita. Sama lähestymistapa päti aikanaan myös ruotsin kielen sanajärjestyksen tai substantiivien taivutusmuotojen opettamiseen: herättele, hauskuuta, tiivistä, konkretisoi, selkeytä. Opettaja ja liitu, kuvittaja ja kynä.
Livekuvituksissa poimin olennaisen suuren puhevirran seasta, aivan kuin olisin lukemassa opiskelijan kirjoitelamaa ja tiivistämässä siitä ytimen. Tähänkin auttaa opettajatausta: osaan kuunnella, kiteyttää ja visualisoida – reaaliajassa.

Kuvittaja opastaa, selventää ja madaltaa kynnystä
Ehkä juuri opettajataustani vuoksi tykkään myös opastaa asiakkaitani. Olen huomannut, että moni tulee tilanneeksi piirrosvideota, strategiakuvaa tai livekuvitusta ensimmäistä kertaa elämässään. Prosessi voi tuntua vieraalta ja herättää kysymyksiä kuten:
- Mitä materiaalia minun pitää toimittaa?
- Miten homma etenee ja mikä on aikataulu?
- Saanko kommentoida piirroksia?
- Entä jos en tiedä, mitä haluan kuvassa näkyvän?
Toiset uskaltavat kysyä, toiset eivät – ja pahimmassa tapauksessa joku jättää kokonaan ottamatta yhteyttä, koska pelkää tilaavansa “väärin”.
Tällaisissa tilanteissa koen, että minun roolini ei ole olla vain kuvittaja, vaan auttaa asiakasta koko kuvitusprosessin ajan. Kerron selkeästi, mitä tapahtuu missäkin vaiheessa, ja millaisia asioita asiakkaalta odotan – lempeän pedagogisesti, tietenkin.
Miltä kuvitusprosessi näyttää käytännössä?
Esimerkiksi strategiakuva syntyy näin:
1. Aloitetaan taustamateriaalin käsittelyllä ja etämötellä. Usein jo briiffipalaverin aikana piirrän alustavia hahmotelmia.
2. Ensimmäinen versio kuvituksesta syntyy (kerrassaan maagisesti täällä kotikonttorimörön tuotantolinjalla) ja toimitetaan (siis minä toimitan) asiakkaalle kommentoitavaksi.
3. Palaute- ja kommenttikierros – justeerataan ja viilataan kuva kuntoon yhdessä.
4. Viimeistely hyväksytyn version perusteella. Tässä vaiheessa kuvittaja jo hymyilee.
5. Valmis kuvitus toimitetaan halutuissa muodoissa (PDF, PNG, PPT).
Lopuksi lähtee lasku – ja uusi kuva on valmis käyttöön!

Tätä prosessia seuraavat niin strategiakuvat kuin monet muut visuaaliset sisällöt, ja tärkeintä on: asiakas ei jää yksin. Minä opastan, piirrän ja selvennän.
Kuvitusprosessi on yhteistyötä
Kuvittajana tehtäväni ei ole vain “toimittaa kuva”, vaan pyrkiä toimimaan myös viestinnän kumppanina. Kuvitusprosessi toimii parhaiten silloin, kun mukana on avoimuutta ja rohkeutta kysyä tyhmiä kysymyksiä. Syntyy aitoa vuoropuhelua. Minä teen kuvan, juu, mutta yhdessä me hiomme siitä sellaisen, että se todella kertoo sen, mitä yrityksessä halutaan viestiä.
Opettajanakin iloitsin siitä hetkestä, kun oppilas sanoi: “Nyt mä tajusin!” Viestinällisten kuvitusten tekijänä minua ilahdutaa joka kerta palaute, jossa kerrotaan, että kuvasta on ollut iso hyöty asioiden muistamisessa ja oppimisen edistämisessä.
Haluatko oppia lisää?
Jos kuvitusprosessi kiinnostaa tai mielessäsi on jo idea, jota voisi kuvittaa, otahan yhteyttä. Minä neuvon, opastan ja visualisoin. Kas näin se kuvan tekeminen sujuu!




