Visualisoitu yritysstrategia kertoo yhdellä silmäyksellä, mikä on suunta ja miten sinne ollaan menossa: ”Kato, tie! Kato, stepit!” Strategiavisualisoinnilla tehdään tavoitteiden asetteluun liittyvä ohut yläpilvipuhe konkreettisemmaksi ja tiiviimmäksi sekä autetaan yrityksen väkeä näkemään iso kuva ja yhteiset tavoitteet. 

Yleisimmin teen kuvitettuja strategioita kahdella tapaa: usein olen mukana työpajoissa, jossa strategiaa työstetään, mutta vielä useammin minulta tilataan valmiiseen strategiamateriaaliin pohjautuva kuvitus, jonka työstäminen hoituu helposti etänä. Joskus piirrosvideo palvelee parhaiten tarkoitusta strategiaviestinnässä. Näin on etenkin silloin, kun halutaan, että ydinviesti välittyy joka toimipisteeseen samanlaisena.

Kuvitettu yritysstrategia ja vinkit sen ostamiseen

Tässä muutama vinkki strategiakuvituksen ostajalle:

  • Missä vaiheessa piirtäjä on hyvä ottaa mukaan? Jos teillä on selvät sävelet ja hyvin vedetyt työpajat jo pidetty ja materiaali on tiiviissä muodossa, voi tilauskuvitus olla helppo tapa saada strategia kuvaksi. Jos taas ajatukset ovat levällään ja suuntima epätarkka, voi hyvä olla ottaa livekuvittaja mukaan jo ensimmäisiin ajatuspohdintoihin. Kuvitus voi siinä vaiheessa olla vielä joko todella runsas, josta sitten karsitaan elementtejä matkan varrella, tai sitten pidetään alkuvaiheen kuvitus ikään kuin raamina, kehikkona, jota sitten täydennetään strategiatyön kuluessa.
  • Miten tulette hyödyntämään strategiakuvitusta? Aiotteko käyttää kuvitusta vain yrityksen sisäisessä viestinnässä vai onko tarkoitus julkistaa kuva myös isolle yleisölle. Periaatteessa rakennan kuvituksen aina niin, että vaikka se lipsahtaisikin julkiseksi, ei haittaa tule. Yleisesti ottaen ihmettelen joskus yritysten halua salata strategiakuvitus. Parhaimmillaan siitä voi tulla ikoninen tapa esittää strategia. Jos esimerkiksi sanon ”Koneen strategiakuva”, kuinka monelle tulee jonkinlainen mielikuva asiasta? Kuvasta voidaan myös tehdä kaksi versiota: yksi julkinen ja yksi sisäiseen viestintään.
  • Tarvitsetteko yhden ison kuvan tueksi muutakin kuvitusta tai kokonaisen slaidisetin työstöä? Joskus voi olla tarpeen esim. tehdä yrityksen arvoista erillinen kokonaisuuskuvitus tai piirtää muita täydentäviä elementtejä strategiaviestinnän tueksi. Toimitan strategiakuvan myös Powerpoint-esityksenä, jossa hyödynnän animaatiotyökaluja, jotta saan ison kuvan palasteltua etenemään vaiheittain. Toimii.

    Kotipizzalle tehty kulttuurikuvitus tuki strategiakuvaa.
  • Mikä olisi teidän yrityksellenne sopiva teema tai tausta-ajatus? Aika usein pohjamateriaali, jonka saan, on tehty talon muotoon: arvot ovat kivijalka, katolla keikkuu tyytyväinen asiakas. Voisiko teidän toimialaanne hyödyntää jotenkin tai onko teillä yrityksessä joitain yhteisiä juttuja, sisäisiä kantavia ajatuksia, joista voitaisiin napata idea kuvitukseen? Mitä kuvituksessa ei ainakaan saa näkyä? Mitä siinä pitää ehdottomasti olla mukana?
    Finn-ID:ltä tuli vahvana ajatus aikakoneesta. Siispä semmoinen toteutettiin.

    Finn-ID hyödynsi strategiakuvitusta teettämällä siitä teippaukset työtiloihinsa.
  • Tehdäänkö strategiakuvituksesta kieliversioita tai eri kuvakokoja? Kun strategiakuvitusta lähdetään suunnittelemaan, on hyvä ottaa huomioon kieliversiot ja kanavat, joissa kuvaa käytetään. Kuka tekee käännökset? Millä aikataululla käännösversioita tarvitaan? Ennätykseni on strategiapiirrosvideo, josta tehtiin globaalille yritykselle 17 eri kieliversiota spiikattuna! Hurjaa! Mutta noin vain saatiin homma maaliin. Spiikit tosin piti ostaa tanskalaiselta firmalta, jotta saatiin vähän meille vieraammatkin kielet kasaan. Entä halutaanko kuvaa käyttää sosiaalisen median eri kanavissa? Mitä muotoja kuvasta silloin tarvitaan? ”No, Instaan nyt ainakin neliö ja toisaalta stooreihin pystykuva ja neliö toimii FB:ssäkin ja Twitterissä sitten on ihan oma kuvakoko…” Huoh. Aikamoinen souvi. Somessa voi toimia parhaiten ihan vain kokonaiskuvasta irrotettu yksityiskohta.

Strategianvisualisoinnin paras lopputulos on mielestäni silloin, kun kuka tahansa yrityksen työntekijä pystyy palauttamaan mieleensä kuvitetun strategian pääpiirteet ja osaa omin sanoin kertoa, miksi töitä tehdään. Vielä parempi se on, jos myös yrityksen asiakkaat tunnistavat strategian ja sen tavoitteet.

Siinäpä muutamat vinkit strategianostajalle. Jos on tarvetta strategianvisualisoinnille tai esim. kulttuurikuvitukselle, laitahan viestiä, niin laitan hinnaston tulemaan.

 

Kirjoitteli

Linda Saukko-Rauta

Livekuvittaja, yrittäjä

linda@redanredan.fi

Redanredan Oy

 

 

 

 

Kirjoittaja

Linda Saukko-Rauta

Livekuvittaja ja yrittäjä

Vapaapäivien pilapiirtäjä ja sushirajan takana elelevä keski-ikäinen perheenäiti sekä sudeettipohjalainen, joka ei todellakaan rieku missään pilakuva- tai sarjisskenessä.

Siirry takaisin sivun alkuun