Perjantai, 8.5.2020

Korona-ajan yritysstrategia visualisoituna

Musta joutsen lehahti paikalle ja levitti pöpösiipensä. Monella yrityksellä meni strategia uusiksi: on tullut uusia näkökulmia, arvonostoja, aluevaltauksia, toimenpiteitä, ja aiempia tavoitteita lentelee romukoppaan, kun taas joitain täytyy painottaa vielä enemmän. Miten viestiä napakasti ja kuitenkin kutsuvasti uudesta strategiasta työntekijöille – ja usein vieläpä etänä?

Strategianvisualisointi auttaa

Strategianvisualisointi tuo tavoitteista viestimiseen konkretiaa: kun kaikki näkevät, mihin ollaan matkalla ja mitä matkan varrella pitää tehdä, on helpompi tehdä yhteistä matkaa. Yksi visualisoitujen strategioitten tavoite onkin, että yksittäinen työntekijä pystyisi kuvan nähtyään kertoa omin sanoin, mistä on kyse ja mitä tavoitellaan.

Strategia piirrosvideona vai yhtenä kuvana?

Teen useimmiten strategioista yhden kuvan tiivistyspiirroksen. Toimitan kuvitukset verkkoon sopivassa muodossa sekä 300-pikselisinä pdf-tiedostoina, joista voi tehdä vaikka miten suuria painopintoja. Teen samaan könttään myös järkevästi palastellun Powerpoint-esityksen, joka auttaa viestinnässä. Semmoinen toimii hyvin etäpalavereissa, jossa voidaan osioitten välillä viritellä keskustelua.

Olen tehnyt niin monelle suomalaiselle yritykselle strategianvisualisoinnin, että aloin väistämättä miettiä, miltä oma strategiani näyttäisi.

Strategioita tilataan myös piirrosvideoina. Niiden etu on se, että ydinviesti toistuu aina samanlaisena, vaikka videota käytettäisiin eri tilaisuuksissa ja kanavissa. Strategiapiirrosvideoissa tehdään usein niin, että lopuksi yksittäisistä kuvista muodostuu iso kuva. Useimmiten sovitaan asiakkaan kanssa, että asiakasyritys saa käyttöönsä tämän videon loppukuvan myös still-kuvana. Näin videoasiakas saa sekä videon että kuvituskuvan: två flugor i en smäll.

Korona-ajan strategioitten sisällöt

Vähän veikkaisin, että ”uuden normaalin” strategioissa tulee nostoja ja painotuksia seuraavista teemoista:

  • Digitaaliset prosessit (vihdoin) kuntoon
  • Asiakkaan ongelmien ratkaiseminen eli myynti, myynti, myynti
  • Johtamisen kehittäminen sekä arvoista muistuttaminen
  • Hyvinvointia kaikille – sekä työntekijöille että asiakkaille
  • Hyvän tuloksenteon sijaan ennemminkin kustannustehokkuutta
  • Toimet koronan aikana ja koronan jälkeen

Oletko samaa mieltä?

Kirjoitteli

Linda, n. 130 strategiavisualisoinnin tekijä

Redanredan Oy

Kirjoittaja

Linda Saukko-Rauta

Livekuvittaja ja yrittäjä

Vapaapäivien pilapiirtäjä ja sushirajan takana elelevä keski-ikäinen perheenäiti sekä sudeettipohjalainen, joka ei todellakaan rieku missään pilakuva- tai sarjisskenessä.

Siirry takaisin sivun alkuun