Teen strategian visualisointeja. Teen niitä paljon, usein ja monella eri tavalla. Viimeisen kymmenenen vuoden aikana olen visualisoinut melkein 200 suomalaisen yrityksen strategian käsin piirtämällä. Olen siis nähnyt monen suomalaisen yrityksen – isomman ja pienemmän – strategiamateriaaleja (luottamuksella, tietty!) ja toisaalta myös yritysten aiempia strategiavisualisointeja.
Kuvitetun strategian “mallit”
On tiettyjä ”malleja”, jotka toistuvat usein kuvituksissani, vaikka pyrinkin joka asiakkaan kohdalla tekemään uniikin, erilaisen visualisoinnin. Strategiakuvan erilaisuudella tarkoitan sitä, että tekemissäni kuvissa pyrin joka kerta käyttämään erilaista näkökulmaa, asettelua, värimaailmaa, elementtivalikoimaa ja haastamaan itseäni. Osin ammennan näitä asiakkaan omalta toimialalta tai asiakkaan oman materiaalin jäsentämisestä, loppu tulee omasta päästä.
Mutta joskus tarvitaan polkua, joskus porrastusta. Semmoista yleistä strategiakuvitusmallia.
Kokemukseni mukaan on yleisiä malleja, joiden pohjalle strategian visualisointi rakennetaan. Ne ovat:
Jos asiakas on itse yrittänyt visualisoida omaa strategiaansa, on kuvapohjana usein talo: arvot ovat kivijalka, katolla on tavoite jne. Jos taas jokin mainostoimisto on visualisoinut strategian, näen usein vaaleansinisiä tai sinivihreitä kaupunkinäkymiä, joissa asiakkaan tuotteet tai palvelut ovat osa yhteiskuntaa. Ihmisiä ei välttämättä näy missään tai korkeintaan tyyliteltyinä siluetteina. Tekstiä ei näissä kaupunkikuvituksissa juuri ole, jokunen avainsana saattaa olla kuvassa mukana. Veikkaan, että esimerkkinä on saatettu käyttää Koneen strategiavisualisointeja kautta vuosien.
Käsin piirretty strategian visualisointi
Mutta aika ajoin strategian visualisointi halutaan tehdä niin, että siinä näkyy inhimillinen ote. Minulta tilataankin strategiakuvituksia, joissa näkyy käden jälki, käsinpiirretty kuva. Kuvaan halutaan ihmisiä, sillä ihmisethän tekevät kulttuurin. Kuvaan halutaan myös kepeyttä, huumoria, joilla viestitään Vakavaa Strategia-asiaa hieman eri tavalla. Koska olen erikoistunut tiedon tiivistämiseen, on minun tekemissäni piirretyissä strategiakuvissa useimmiten tekstiä – joskus enemmän, joskus vähemmän.
Näitä valmiita visualisointeja sitten hyödynnetään eri tavalla: tehdään seinätauluja, messuseiniä, teippauksia avokonttorin lasiseiniin tai käytetään strategiakuvaa sijoittajaviestinnässä.
Kun itse olin ”tavallisissa” töissä, suljin silmäni ja peitin korvani, kun johto tuli esittämään strategia-asiaa strategiakalvoilla ja strategiaponnella ja siten, että ensimmäisellä slaidilla luki isoin kirjaimin otsikko: ”Strategia”. Toivottavasti minun tekemäni strategian visualisointi tuo semmoista iloa strategiaviestintään, että kuvaa suostutaan edes katsomaan. Ja oivallista tietysti olisi, että kuvaa katsottuaan yrityksen työntekijä pystyisi omin sanoin kertomaan, mihin ollaan menossa ja miten sinne päästään. Siinäpä sitä missiota.