Suomalaiset piirrosvideotekijät ovat melko tiivis joukko: on minä eli Redanredan ja sitten ne tussivideoita tekevät Tussitaikurit ja muutama muu. Animaatioita tietenkin tekee useampikin yritys, mutta piirtyvän kuvan videoita harva. Olen profilitunut livekuvittajana ja strategiavisualisoijana, mutta teen myös piirrosvideoita. Teen niitä yhden luukun periaatteella: minun kauttani saa koko paketin. Kiinnostaako piirrosvideoprosessi? Sallinette, että avaan omaani hieman.
Piirrosvideoita alettiin kysyä oikeastaan heti, kun livekuvittajaksi heittäydyin. Silloin oli pinnalla RSA Animate -tussivideot, joissa kuva piirtyi kiehtovasti tyhjästä maagisen taikakäden piirtämänä. Nuohon aikoihin varmaan useampikin taho Suomessa alkoi miettiä, miten tuommoisia videoita saisi aikaan.
Oma tyylini ja tekniikkani kehittyi kokeilujen kautta, yhteistyökumppanin kanssa asiaa pomiloiden ja edelleen tekniikan ja ihan laitteistonkin kehittyessä. Vuosien varrella olen tehnyt kymmenittäin piirrosvideoita ja piirrosvideoprosessi on omissa näpeissäni aina siihen saakka, kunnes lähetän materiaalin luottoeditoijalleni animoitavaksi ja editoitavaksi.
Piirrosvideoprosessi
En tiedä muista piirrosvideotekijöistä, mutta Redanredanin piirrosvideoprosessi menee suurin piirtein näin: ensin käsikirjoitus, sitten kuvat ja sen jälkeen storyboard, joka kokoaa kuvat ja tekstin yhteen. Sitten valitaan spiikkeri ja äänitetään spiikki, ja yleensä tässä hötäkässä videoin kuvat niin, että voin lähettää koko paketin editoijalleni työstettäväksi. Hän sitten leikkaa ja liimaa ja askartelee hyvin ja huolella, jolloin lopputulos on piirtyvän kuvan piirrosvideo. Tyylilajini ei siis ole tussivideo, jossa viuhuu käsi, vaan digitaalisesti piirtyvä kuva.
Opastan asiakasta matkan varrella. Kovin moni ei ole tilannut piirrosvideoita aiemmin, joten koko piirrosvideoprosessi saattaa tuntua monimutkaiselta, jos en avaa tai pilko vaiheita asiakkaalle. Yllä oleva prosessikuva on osa materiaalia, jonka lähetän tilauksen alussa. Minkäs sille voi: opettajataustaisena olen tottunut vääntämään rautalankaa.
Tärkeää asiakkaalle on tietää, milloin vaaditaan hänen panostustaan: milloin tarvitaan graafista ohjeistusta tai muita materiaaleja heidän puoleltaan, milloin täytyy olla valmiina kommentoimaan?
Piirrosvideoprosessin haasteet
Käsikirjoituksen tekeminen avaa koko piirrosvideoprosessin. Jos asiakkaalla on vahva kuva visuaalisesta ilmeestä, se voi ohjata koko käsisprosessia liikaa. Yritänkin ohjeistaa asiakasta tässä vaiheessa miettimään vain tekstiä, sen sisältöjä ja faktoja (tai tunnetta!), joita tarvitaan viemään tarinaa eteenpäin. Minun tehtäväni on miettiä visuaalisuutta. Käsisprosessin aloittamiseksi minulla on “apukysymyspatteristo”, jota käytän asiakkaiden kanssa. Siitä on apua, kun haarukoimme kohderyhmää ja videon käyttötarkoitusta. Apukysymysten avulla saan koottua massan, josta pystyn kirjoittaa käsikirjoituksen.
Käsiksen koheesio ja tarinan “flow” ovat itselleni tärkeitä: piirroskuvat eivät voi poukkoilla kohtauksesta toiseen, vaan tarinan on soljuttava. Joskus, kun käsikirjoitusta muokataan rankalla kädellä ja siirrellään kappaleita toisaalle, virtaus katkeaa ja piirtäminen hankaloituu. Minun tehtäväni on olla tässä kohtaa se lankojen sitoja, joka sanoo, milloin kudelma on ok ja milloin se purkautuu reunoilta.
Toinen vaaranpaikka on kommenttikierroksilla, joita Redanredanin piirrosvideoprosessi tarjoaa useassa kohdassa. Jos piirrosvideotyöryhmä on kovin laaja, kommenttikierrosten pituus venyy ja mukaan voi tulla kokonaan uusia kommentoijia huomioineen vielä ihan loppumetreillä. Olenkin tiukkana, että kuvat hyväksytetään prosessin kuvakäsikirjoitus-vaiheessa loppuun saakka, jotta valmiin videon osalta ei jouduta enää vähäpätöisiin muutostöihin. (“Hahmon käden asento on väärä!” “Tuolla hahmolla on väärän värinen paita!”) Kuitenkin on tärkeää, että asiakkaat saavat kommentoida käsistä, piirroksia ja myös valmista tuotosta ja sen siirtymiä. Näin saadaan piirrosvideo, jota on kiva käyttää.
Visuaalinen ilme voi aiheuttaa omat haasteensa. Useimmiten asiakkaani tietävät jo piirrostyylini ja nimenomaan sitä he haluavatkin. Värit ja logot tietenkin saan käyttööni asiakkaan graafisista ohjeistuksista. Mutta joskus isommilta konserniasiakkailta tulee toive, että videossa tulisi käyttää heidän visuaalista aineistoaan. Miten yhdistäisin oman, käsin piirretyn piirrosjälkeni neutraaliin korporaatio-vektorigrafiikkaan? Vastaus: en oikein mitenkään. Niinpä tämmöiset projektit jäävät kohdaltani tekemättä ja suosittelen asiakkaalle muita tekijöitä.
Tänä syksynä on piirrosvideopajallani ollut kiireitä. Tälläkin hetkellä työn alla on useita piirrosvideoita, kaikki toki onneksi eri vaiheissa. Työlistalla on lisääkin, joten tiedän, mitä teen marras-joulukuussa. Piirrosvideoita.