Visualisoinnin ala on kasvava ala. Tiedon määrä on sanonut KA-BOOM jo ajat sitten ja on tietenkin havahduttu siihen, että kuvalla voi kertoa a) tuhat sanaa tai b) jopa vielä vähän enemmän. Mutta mihin alalajeihin visualisointi voidaan jakaa? Mistä löytyy sopiva tekijä asianmukaiseen tarkoitukseen? Onko “tavallisesta” kuvittajasta livekuvittajaksi ja onko livekuvittajasta tiedon visualisoijaksi?
Isojako kahteen ryhmään
Lähtisin liikkeelle siitä, että on aimo lauma tiedon visualisoijia, jotka tekevät tiedosta ymmärrettävämpää ja tulkittavampaa infografiikan, käppyröitten, kuvaajien, graafien ja karttojen avulla. Työvälineinään heillä on jykevä patteristo, joka koostuu esim. Illustratorista, Excelistä jne. tai sitten vaikkapa ilmaisista, selaimen avulla käytettävistä visualisointityökaluista ja kuvapankeista. Tiedon visualisoijien tuotosta voi käyttää ymmärryksen tai merkityksen lisäämiseen esim. viestinnässä tai uutisten osalta tai vaikka päätöksenteon tukena liiketaloudessa.
Tiedon visualisoijien lisäksi on myös esitysten ja tapahtumien visualisoijia. Me olemme käsityöläisiä, jotka tuottavat reaaliaikaisesti erilaisissa tapahtumissa, seminaareissa, työpajoissa yms. kuvituksia tai tiivistelmäpiirroksia, joissa näkyy tekijän persoonallinen kädenjälki ja kokemus tilanteesta. Tekijöitä, työvälineitä ja tyylejä on monia, ja esitysten ja tapahtumien visualisointeihin erikoistuneet piirtelijät kuvittajat ovat tulleet alalle eri reittejä pitkin.
Tapahtumakuvittajiksi itseään kutsuvien joukossa taitaa tätä nykyä olla Ihan Oikeita Kuvittajia, jotka ovat kouluttautuneet graafikoiksi ja osaavat Illustratorinsa. On pienkustannelehdistä ponnistaneita sarjispiirtelijöitä. On nimekkäitä sarjakuvataiteilijoita. On taiteilija-taiteilijoita, joiden tekniikkaan kuuluvat siveltimet, akvarellit ja värjyvä sielu. Ja sitten on meitä työelämässä marinoituneita, usein jollain lailla pedagogiikkataustaisia tai -innostuneita tiedon tiivistäjiä, joiden kiinnostus piirtelemiseen on vain ryöpsähtänyt valloilleen jossain tylsässä tilanteessa kuten kokouksissa tai opiskelukurimuksessa.
Koska itse olen opettajataustainen livekuvittaja, ajattelin kouluttaa lukijakuntaani hieman ja avata tapahtumakuvitusten sanastoa, siispä:
Live-visualisoinnin sanastoa*)
Graafinen fasilitointi
– tavoitteellista ja aktiivista visualisointia, jossa piirtämällä ohjataan esim. ryhmää johonkin tavoitteeseen tai lopputulokseen. Käytössä voi olla valmiita malleja (laiva merellä, syvä kuilu ja silta yli synkän veen, kilparata jne.), joita voidaan hyödyntää tiedon ja tapahtumien jäsentämisessä.
Digikuvitus, digitaalinen livekuvitus, digivisualisointi
– teknologia-avusteinen livekuvitus. Itse olen nimenomaan digitaalinen livekuvittaja, sillä työskentelen pääsääntöisesti ainoastaan iPad ja Apple Pencil kätösissäni. Välineitä voi olla toki muitakin, esim. piirtolevyjä tai jonkin ajan kuluttua virtual reality -settejä.Karikatyyrikuvitus
– juhlien tunnelmankohottaja voi olla karikatyyripiirtäjä, joka piirtää hassunhauskoja näköispilakuvia juhlaväestä. Tähän kannattaa tilata ihan oikea näköiskarikatyyrien osaaja, jolla on tekniikka hallussa.
Kylli-täti
– Kylli Koski, visuaalisen ajattelun ikoni Suomessa. Nainen, jonka nimekkeen kaikki visualisoijat (puolisalaa) tahtoisivat. Itse saatan esitellä itseni joskus Ilkka-lehden toimittajan keksimällä termillä “digiajan Kylli-täti”.
Livekuvitus
– reaaliaikaisesti seminaareissa, työpajoissa ja kokouksissa yms. tehtävä nopea kuvitustyö, johon tallennetaan esitysten, puheitten ja keskusteluitten sisältöjä tiivistetyiksi ja havainnollistaviksi piirrosmuistiinpanoiksi
Live-visualisointi
– yläkäsite, joka voi tarkoittaa livekuvitusta tai graafista fasilitointia
Mindmap/Käsitekartta
– visualisoinnin muoto, josta muistiinpanopiirtely varmaankin alun perin omalta osaltani lähti liikkeelle. Omat opiskeluaikojen muistiinpanot olivat kyllä varsinaisia suherosöheröitä, mieleni karttoja selvästikin.
Muistiinpanopiirtely
– englannin kielessä on käytössä termi Sketchnotes. Muistiinpanopiirtely on livekuvitusta, joka kokoaa esityksen sisällön yhteen kuvaan tekstin, piirrosten ja muun kuvakielen avulla.
Pedagoginen kuvittaminen
– livekuvitus sopii oivallisesti myös opetustilanteisiin. Tuotos on oivallinen muistinvirkistäjä opiskelijoille – mutta toki myös opiskelijat itse voivat olla aktiivisia sisällöntuottajia. Infosarjakuvat ovat omalla tavallaan myös pedagogisia, Sutisen Ainon olen ainakin nähnyt käyttävän termiä infosarjakuva.
Pilakuvat
– on kuvittajia, jotka tekevät tilanteesta tai tapahtumasta pilakuvia aiheeseen liittyen. Ainakin Jarlan olen nähnyt tämmöisiä tekevän jossain keskusteluohjelmassa TV:ssä.
Pläjäys
– termi, jota käytän omista mindmap-tyylisistä tiivistys- tai strategiapiirroksista
Sarjakuvittaminen/Sarjakuvitus
– sarjakuvia voi tehdä myös livenä. Lopputuotos lienee taiteeksi kutsuttavaa
Seminaaripiirtely
– seminaarien virkistykseksi tilattu livekuvitus, jossa tiivistetään puheita ja esityksiä nopeasti ja joskus jopa viihdyttävästi. Yleistyvässä määrin reaaliaikaista siten, että yleisö pystyy seurata syntyvää kuvitusta koko ajan tykin ja valkokankaan avulla.
Sketchnotes/”Sketchnotesit”
– visuaalisia muistiinpanoja, tiivistyspiirtelyitä. Tätä nykyä yleisesti englannin kielessä ja mm. saksan kielessä käytössä oleva termi.
Strategiakuvitus/Strateginen kuvittaminen
– strategioita voi visualisoida kuvittamalla. Tunnettu suomalainen strategian visualisointi on Koneen strategiakuva, jonka aika moni asiakas minullekin ennakkobriiffissään esittelee ja toivoo jotain samantyyppistä, mutta piirrettyä. Strategiakuvitus voi olla livekuvitettua, jos esim. seurataan johdon tai hallituksen työskentelyä ja tehdään kuulemasta visualisointia.
Tapahtumakuvitus
– yläkäsite erilaisissa tapahtumissa (seminaarit, konferenssit, juhlat jne.) tapahtuvalle reaaliaikaiselle piirtelylle. On piirtäjiä, jotka tuottavat koko tapahtumasta vain yhden ison, iiiiison kuvan ja on piirtäjiä, jotka piirtävät joka puheenvuorosta joko yksittäisiä tuokiokuvia tai laajoja piirrosmuistiinpanoja.
Tunnelmakuvitus
– piirtäjä liikkuu juhlissa yleisön joukossa ja taltioi tunnelmia muutaman apukysymyksen avulla
Visuaalinen ajattelu
– yläkäsite, joka pitää sisällään visualisoinnin eri alaryhmät; kyky tiivistää sanottu kuviksi, konkreettiset asiat symboleiksi ja kuvat ikoneiksi
Visuaalinen kuuntelu/tallentaminen
– englanniksi Visual Listening. Graphic Recording on yleisempi ja käytössä myös Ruotsissa.
Visumuistiinpanot/Visuaaliset muistiinpanot
– livekuvituksen tuotos, jonka avulla saman esityksen nähnyt tai työpajaan osallistunut voi palauttaa mieliinsä, mistä olikaan puhe
*) Tämä sanasto on nyt tämmöinen omaan käsitykseeni ja jäsentelyyni perustuva termiluettelo. Meillä oli v. 2016 tapaaminen livekuvittajaskenen kanssa ja pohdimme yhteisen sanaston tekemistä. Mutta koska kaikki ovat koko ajan enemmän tai vähemmän kiireisiä, hanke taisi vähän vesittyä. Siispä tämä tämmöinen.
Mistä lisätietoa?
Jos on kiinnostunut tiedon visualisoinnista noin niin kuin ammattilaisnäkökulmasta, voi lähteä liikkeelle Alberto Cairon työstä visuaalisen journalismin saralla. Suomessa tiedon visualisoinnin prinsessakruunua kiillotellaan Aalto-yliopistossa, jossa järjestetään Visualizing Knowledge -seminaarikin. Tsekkaa vaikka http://tietonakyvaksi.fi. Tiedon visualisoijia löytää siis ainakin mm. korkeakoulujen uumenista sekä tietenkin mainos- ja viestintätoimistoista, jotka työstävät asiakkailleen monenlaista vektorigrafiikkaa päätöksenteon, viestinnän ja markkinoinnin tueksi. Myös Anne-Mari Kiviniemen perustamasta Tiedon visualisointi -Facebook-ryhmästä voit löytää tekijöitä ja hyödyllistä tietoa. Lammin Outi on jo pitkään ollut the asiantuntija ainakin esitysgrafiikan tietämyksen ja esimerkkien osalta Suomessa.
Jos puolestaan tapahtumien ja esitysten livekuvittaminen kiinnostaa, kannattaa seurata alan tekijöitä. Laita vaikkapa seurantaan keräämäni Twitter-lista visualisointialan ihmisistä ja tahoista. Amerikoissa on Mike Rohde -niminen heppu, joka on tehnyt piirrosmuistiinpanopiirtelyn perusopuksen, The Sketchnote Handbookin. Sketchnote Army -portaalista löytyy paljon esimerkkejä visuaalisista muistiinpanoista, joita on tehty sekä omaksi iloksi että rautalangan vääntämiseksi muille. Muitakin tunnettuja tekijöitä maailmalla on. Tsekkaa vaikkapa Sunni Brown, Eva-Lotta Lamm... Niin ja yksi Saukko-Raudan Linda Suomesta (oho, lipsahti). Graafista fasilitointia ja visuaalisen ajattelun koulutusta Suomessa tunnetuksi tehnyt Kuvitellen Oy. Muista tekijöistä nostaisin framille vaikkapa Raquel Benmerguin ja Salla Lehtipuun, joita olen voinut suositella tekijäksi, jos oma kalenteri on ollut jo täynnä.
Kirjallisuutta on Mike Rohden opuksen lisäksi toki vaikka kuinka paljon. Usein mainittuja ja omastakin hyllystä löytyviä ovat esim. nämä:
Sunni Brown, The Doodle Revolution
Dan Roam, Back of the Napkin
Brandy Agerbeck, The Graphic Facilitator’s Guide
Nancy Margulies & Christine Valenza, Visual Thinking
Tsekkaa myös Graphic Facilitation -ryhmä Facebookissa.
No voiko oikea kuvittaja olla livekuvittaja?
Palatkaamme lopuksi vielä jännittävään kysymykseen, voiko ns. oikea kuvittaja olla livekuvittaja – ja voiko livekuvittaja olla tiedon visualisoija?
Olen kuullut juttuja, että osaavilla kuvittajilla voi olla vaikeaa livekuvittajana. Että osataan piirtää, mutta ei välttämättä ehditä mukaan.
Livekuvittajalta vaaditaan
- nopeutta
- tiivistämisen taitoa
- yhdistelykykyä
- visuaalisen sanaston hallintaa
- hyvää työmuistia
- asiakkaan tarpeiden huomioimista
- mokansietokykyä ja heittäytymistä
ja ehkä jonkinlaista piirtämiskykyäkin.
Itse asiassa simultaanitulkkauksessa kielestä toiseen ja livekuvittamisessa on paljon samaa. Täytyy osata hengittää yhtä aikaa sisään ja ulos.
Jos on kovin tarkka kuvittaja, joka viilaa tuotoksiaan jossain syvällä portfolionsa uumenissa, voi olla vaikea heittäytyä. Mutta veikkaan, että semmoisiakin kuvittaja-kuvittajia on. (Jaaaaa tähän kohtaan se silmäniskuhymiö. Nyt.) Olen ollut tarkkana, että en kutsu itseäni kuvittaja-kuvittajaksi, koska en koe olevani semmoinen, vaikka niitä töitä toki tilauksesta paljon teenkin. Ja ainakaan en ole taiteilija, sillä en piirrä tuotoksiani yllättäen kyllä sydänverelläni.
Livekuvittaminen on tiedon visualisointia, mutta siinä hetkessä ja ikään kuin orgaanisella tavalla. Mukana on faktojen lisäksi myös tunne, sillä piirtäjä usein nivoo omia kokemuksiaan ja huomioitaan kuvituksiin. Se tekee livekuvituksen tuotoksista inhimillisiä, vähän semmoisia vinksahtaneita kaleidoskooppeja. Ja näiden tuotosten avulla voivat sitten yritykset viestiä tavoitteistaan ja strategioistaan, tai seminaariyleisö jälkeenpäin muistella esitysten sisältöjen tärkeimpiä anteja.
Näin minä asian näkisin.
–
Kirjaili ja kynäili
Linda Saukko-Rauta
Livekuvittaja ja yrittäjä
Redanredan Oy
www.redanredan.fi