Luovan työn hinnoittelu
Luovan työn hinnoittelu voi olla hankalaa: joskus luova tekijä ei osaa määritellä tekemisensä arvoa, joskus asiakas ei tiedä, kuinka laaja tilaus on ja mitä olisi syytä maksaa, ja joskus palkkio ei vastaa työhön käytettyä aikaa. Ja entä miten palkkiot muodostuvat, jos asiakas haluaa hyödyntää luovaa työtä uudelleen ja uudelleen?
![](https://redanredan.fi/media/ximg_3564-1024x1024.png.pagespeed.ic.4HoTsBz4fa.png)
Sain ensimmäisen kuvituspalkkion 15-vuotiaana, kun piirsin texmex-ravintolan ruokalistan, kaktuksia ja sombreroja, you know. Muistan, että tuolloinkin luovan työn hinnoittelu oli hankalaa: en tiennyt, mitä olisin kehdannut pyytää palkkioksi, kun ”vähän piirtelen”, mutta tuttu tilaaja puhui puolestani ja sain palkkioksi lahjakortin kyseiseen ravintolaan.
Noin 30 vuotta (ja risat) myöhemmin piirtelen yhä – vaikka en kyllä arvannut, että kuvittajaksi ryhtyisin. Tai ehkä jokin osa alitajuntaa tiesi, miten nämä hommat menevät, kun puolitosissani kirjailin ystäväkirjoihin ammattihaaveeksi taiteilija. Hahaa, ei tullut taiteilija, tuli viestinnällinen piirtelijä!
Luovan työn hinnoittelu tiivistetysti
Luovan työn hinnoittelu vaatii joskus pomilointia ja puntarointia – ja joskus osutaan asiakkaan kanssa janalla samaan kohtaan, ja kaikesta tulee niin ihanaa ja kaunista!
Tässä kun olen kohta 15 vuotta myynyt kuvitustyötä (live- ja tilauskuvitusta) oman yritykseni nimissä, niin jotain olen oppinut. Jotenkin näin se menee luovan tekijän näkökulmasta katsottuna:
- Luova tekijä, myytkö aikaa, tuotetta vai brändisi aikaansaamaa halua?
- Jos myyt aikaa, onko tuntihintasi kohdallaan?
- Jos myyt tuotetta, oletko hinnoitellut sen niin, että asiakas maksaa työn tekemiseen käytetyn ajan lisäksi myös siitä hyödystä/ilosta/käytöstä, jonka tämä tuotteesta saa?
- Tiedätkö, mikä on luovan työn hinta yleisesti ottaen markkinoilla, joissa toimit? Mikä on ”sisäänheittohinta”, jonka avulla tunkeutua markkinoille?
- Teetkö töitä näkyvyyttä vastaan? Vai olisiko muita ratkaisuja?
- Teetkö tilaamisen asiakkaalle helpoksi? Onko sinulla esim. kiinteä hinnasto vai sorvaatko hintatasosi joka yhteydenottoon sopivaksi?
- Mieti myös luovan työsi uudelleenkäytön hinta. Käyttöoikeuksien myynti on monistuvaa tuloa ja sen osuus on kasvussa, kuten esim. Kuvittajat ry:n tuorein tutkimus kuvitusalasta kertoo. Tekijänoikeudet säilyvät tekijällä. Älä luovu niistä.
Kuvittajat ry:n sivuilla on tutkimustiedon lisäksi muutakin apua. Sivuilla on jaossa hyviä käytänteitä, sopimuspohjia ja hintakeskusteluakin käydään esim. Kuvittajien FB-ryhmässä. Muilla luovilla aloilla lienee omat viiteryhmänsä. Verkostoidu ja kysele kokeneemmilta apuja!
Tekoäly ja luovan työn hinnoittelu
Tekoälyn tuleminen ja sen hyödyntäminen näkyy jo myös luovilla aloilla. Eräässä sosiaalisen median yrittäjäryhmässä törmäsin ilmoitukseen, jossa mainostettiin kehystettyjä sisustuskuvia. Kuvat oli tehty AI:n avulla ja lyöty kehyksiin. Siinä voi joku laskea panos-tuotoslukuja, minä en moiseen ryhtynyt.
Generatiivisella tekoälyllä promptatun bulkkitavaran tuottaminen yleistyy mitä oletettavammin – se on jo nyt verraten yleistä tietyissä yhteyksissä, ainakin, jos LinkedIn- tai Facebook-virtaa seuraa. Jos sanallisesti käskyttää tekoälyä piirtämään kuvan, tätä lopputuotosta eivät tekijänoikeudet suojaa. Jos tuommoinen kuva lyödään kehyksiin ja mietitään tuotteelle hinta, ei kyseessä ole luovan työn hinnoittelu. Tässä myydään joltain toiselta tekijältä varastetulla tyylillä tehtyä yhteenliimattua hajatelmaa. Tässä ei hinnoitella luovaa työtä vaan… no, kehyksiä.
Luova tekijä – työ vai minuus?
Luovan työn hinnoittelu tuntuu erityisen vaikealta etenkin silloin, jos sattuu häviämään tarjouskilpailun. Yksi ratkaisu on tietenkin olla osallistumatta moisiin kilpailutuksiin, mutta joskus tekee mieli kuitenkin laittaa oma hinta tiedoksi mahdolliselle asiakkaalle. Jos joku toinen nappaa työn, saattaa hiipiä tunne, että on hinnoitellut työn hinnan liian korkealle. Tai ehkä tulee tunne, onko oma tekeminen niin HUONOA, että sitä ei haluta. Onko työni HUONOa? Olenko minä HUONO? Olen!
Paineen tunne iskee myös, jos asiakas maksaa luovasta työstä hyvin: Miten MINUN työni voisi muka olla tämän arvoista? ENHÄN minä nyt ole kaiken tämän arvoinen? Kääk! Kun maksavat noin paljon, pitää myös työni jäljen olla ehdotonta priimaa! Mitä, jos en kykene siihen? Luova tuska!
Tällaisissa tapauksissa toivoisi itselleen armoa ja rentoutta: tulee toisia töitä. Tulee niitä asiakkaita, joiden kanssa olen match made in heaven. Ja silloin saatamme osua hinnoittelujanalla samaan kohtaan, luovan työn hinta napsahtaa kohdalleen, ja kaikesta tulee ihanan ja kauniin lisäksi myös tuottoisaa molemmille osapuolille.
![](https://redanredan.fi/media/img_3561-1024x576.png)