Onko teidänkin yrityksessänne mietitty livekuvittajan pestaamista johonkin tapahtumaanne? Alempana postauksessa on monisanaisempi vinkistö, mutta lyhyesti sanoen kannattaa ottaa huomioon seuraavat seikat:
1) Miksi livekuvittaja: hiljainen kiteytys vai koko show?
2) Miten kuvituksia näytetään yleisölle?
3) Haluatko iPad-digi-livekuvittajan vai paperille piirtelijän?
4) Yksi vai monta piirtäjää?
5) Onko huomioitu budjetissa?
6) Oletko tarpeeksi ajoissa varaamasssa piirtäjää?
7) Muista ennakoida tekniikka-asiat!
8) Jakelukanavat?
Tässä neuvot livekuvitusta tilaavalle vielä hieman laajasanaisemmin:
1) Mieti, mikä tarkoitus livekuvituksella tapahtumassanne on: haluatteko paikalle jonkun, joka jäsentää ja kiteyttää päivän viestejä vai onko piirtäjällä tilaisuudessanne show-funktio, jonka avulla yleisö saadaan viihtymään jälleen yhdessä perinteisen oloisessa seminaarissa? Vai onko teillä ennemminkin tarve saada paikalle graafinen fasilitoija, joka vie työstämisen kulkua eteenpäin kuvittamisen avulla?
2) Jos päädyt jäsentäjään ja kiteyttäjään, mieti, miten kiteytykset saadaan välitettyä yleisölle. Onko paras tapa näyttää syntyvää kuvitusta reaaliaikaisesti tapahtumassa vai käykö livekuvittaja itse päivän kuvitukset tapahtuman lopuksi läpi? Jos kuvitukset käydään läpi päivän lopuksi yhteisesti, ohjelmaan kannattaa varata 15-20 minuuttia aikaa. Entä jaetaanko kuvitukset tapahtuman jälkeen osallistujille jotenkin? Jos kyllä, niin asiasta kannattaa infota osallistujia.
3) Haluatko jonkin tietyn tyylistä livevisualisointia? Livekuvituksen ala Suomessa ei ole järin suuri, joten on melko helppoa ottaa selvää mahdollisen piirtäjän työvälineistä ja piirrostyylistä: osa meistä piirtää vain iPadillä, toiset tekevät paperi + tussi -visualisointeja ja on niitäkin, jotka tekevät sekä digipiirtämistä että analogista visualisointia. Katso myös aiempi postaukseni erilaisista visualisoinnin alan työtavoista.
4) Mieti, montako piirtäjää tarvitaan. Jos kyseessä on työpajapäivä, voi joskus olla tarve usealle piirtäjälle – mutta se riippuu osallistujien ja työpajapisteiden määrästä. Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että jos tapahtumassa on esim. 40-70 osallistujaa, jotka on jaettu pienempiin ryhmiin, onnistuu workshop-päivän taltiointi yleensä yhdeltä piirtäjältä – etenkin, jos työskentely on järjestetty learning café -tyyyppisesti, että kaikki ryhmät kiertävät kaikki pisteet. Tällöin piirtäjä seuraa yhtä ryhmää ja käy välillä hiippailemassa toisten ryhmien kannoilla. Jos taas työpajatyöskentely on hajautettua niin, että eri ihmiset työskentelevät saman teeman parissa, mutta koko ajan eri pisteissä, pystyy yksi piirtäjä taltioimaan 4-6 pisteestä rakentuvan workshopin. Tämä edellyttää sitä, että työskentelyn lopuksi on yhteinen koonti, jolloin kokonaispiirros vielä täydentyy. Jos taas kaikki ryhmät työskentelevät eri teemojen parissa, eri tiloissa ja mahdollisesti vielä fyysisesti kaukana toisistaan, voi olla, että tarvitaan toinenkin piirtäjä tai jopa piirtäjien ryhmä.
5) Laske piirtäjä budjettiin jo suunnitteluvaiheessa. Joskus tapahtumaa järjestävässä työryhmässä ei ole tietämystä livekuvittajan tuottamasta lisäarvosta. Tällöin kannattaa näyttää esimerkkejä ja pyytää vaikka livekuvittajaa selventämään asiaa.
6) Ole ajoissa asialla. Parhaimmat tiistait ja torstait varataan äkkiä, sillä kaikki haluavat aina järjestää tapahtumansa joko tiistaina tai torstaina – ei kuitenkaan liian lähellä minkään loman alkua tai loppua. Kalenteri täyttyy vinhaa vauhtia.
7) Ota piirtäjä huomioon myös tilaisuuden tekniikkaa valmistellessa. Jos kuvitusta tai valmiita kuvia halutaan näyttää tilaisuudessa, täytyy AV-tekniikan ammattilaisia varoittaa hyvissä ajoin, että paikalla on myös hirmuinen iLaite, joka taatusti (no, ei aina) sotkee kaikki piuha- ja kuvasuhdeasetukset. Erityisen tärkeää tämä on, jos piirtäjää hyödynnetään reaaliaikaisesti: jos halutaan, että piirtäjä on lavalla puhujan kanssa, täytyy piuhojen tai muiden yhteyksien yltää sinne saakka.
8) Sovi piirtäjän kanssa valmiiden kuvien toimituskanavista. Jos tapahtuma on avoin, livekuvituksen tuotoksia kannattaa ilman muuta syytää sosiaalisen median syövereihin heti tapahtuman aikana. Tällöin kannattaa varata joku vastuuhenkilö hoitamaan sometusta. Jos haluat, että piirtäjä käyttää joitain tiettyjä värejä tai logoja, toimita tiedot niistä mielellään etukäteen.
Kun tekniikka toimii ja askelmerkeistä on sovittu, on livekuvittaminen sujuvaa ja asiakas saa eniten hyötyä irti tilaamastaan palvelusta.
Kynäili
Linda Saukko-Rauta
– livekuvitusta, kyllitäteilyä ja yrittämistä vuodesta 2010 lähtien